عظیم ترین خدمت حضرت زهرا سلام الله علیها به مسلمانان بخصوص تشیع ؛ تثبیت ولایت و
بطلان خلافت خلفاء است.این بانوی بزرگور؛ قلم و بیان ما کوچکتر از آن است که شخصیت
سیاسی و معنوی و علمی ایشان را تبین کند.این خورشید، روشنتر از آن است که به توصیف
ما نیاز داشته باشدبلکه ما برای ادامه حیات ، نیازمند به روشنگری او هستیم .
دفاع جانانه او از ولایت ،تنها جرم او از دید مخالفانش است. اما نگاهی کوتاه به خطبه آتشین
که از دل داغدار او بیان شده ،هرکسی که ذره ای از انصاف را داشته باشد ، رای به نفع او
و مجازات ضاربینش را با یقین صادر می کند.
حضرت خطبه را به حکمیت ویژگی قرآن که برای مخالفانش خیلی مهم بوده می رساند و
می فرماید:
....فهیهات منکم؟ و کیف بکم؟ و انی تُوْفَکُونَ؟ و کتاب الله بین اَظْهُرِکُمْ، اموره
ظاهره و احکامه زاهره،و اعلامه باهره، و زواجره لائحة و اوامره واضحة و قد خلَّفتموه
وراء ظهورکم اَرَغْبَة عنه تریدون ام بغیره تحکُمون؟
شما کجا؟ و فتنه خواباندن کجا؟ دروغ می گوئید! و راهی جز راه حق می پوئید!
وگرنه این کتاب خداست میان شما! نشانه هایش بی کم و کاست هویدا و امر ونهی
آن روشن و آشکار، آیا داوری جز قرآن می گیرید؟
یعنی گویا قران در وسط میدان است شما به احکام و دستوراتش پشت کردید و روی
همه شما به طرف دشمن است.اگر حکم قران را می خواهید ، حکمش نسبت به ولایت
و شرایط رهبری شفاف بیان کرده است(یونس 35).و ظاهر آیات قرآن هم روشن و حجیت شرعی دارد ،
باید به آنها عمل کرد نه فقط قرآن را از جنبه تشریفات نگاه کنیم .بعد با گفتن «اعلامه باهره» خاصیت و
ویژگی قران را بیان می کند. در قدیم راهها و بیابانها چیزهای بلندی را به عنوان علامت وعلم می گذاشتند
تا مردم راه را گم نکنند، چیزی مثل تابلوی که امروزه کنار جاده ها نصب می کنند. باهر یعنی بلند وغالب است .
حضرت با این تشبیه جالب می فرماید: این قرآن که در دست شماست :مثل تابلوی بلند و غالب است
که همه احکامش مشخص و برای هدایت نمایان است . جای بهانه را به روی شما بسته است.
خلاصه شما که رهبری که حافظ و نگهبان احکام قران است را کنار زدید در واقع چه بفهمید ،
چه نفهمید به قرآن پشت کردید.
البته دفاع از رهبری آن حضرت منحصر در امامت و رهبری حضرت علی علیه السلام نیست ، بلکه همه 12 امام است.
امروز هم سخن آن حضرت برای ما نسبت به ولایت حجت شرعی دارد و باید بالاترین و بهترین دفاع ما از ولایت باشد.